söndag 25 mars 2012

Unga på nätet

Tredje gången gillt
Har inte riktigt koll på hur man sparar och i vilka format och storlekar.
Men snart har jag nog det också.
Kul är det i alla fall!!

Visst blir man lycklig av att läsa bra böcker!!!


Apropå "Unga och nätet" så fastnade jag för Johnny Lindkvists föreläsning . Jag gillar hans liknelse om att våra elever är infödda Digitalinvånare medans min generation är turister i det landet. Ock vilka är inte bäst på att vara guider åt turister om inte de som bor där. Där för måste vi bli bättre på att utnyttja det som våra elever redan kan när de kommer till skolan.
Har förstått att även jag har börjat tillämpa "Frazzing" numera i mycket större utsträckning. Blir lite rädd för mig själv när jag har laptoppen i knät när jag sitter i TV-soffan....
Men klarar de alltid av att ha så många "fönster öppna " ?? Det borde ju bli korsdrag med migrän som följd.
I rapporten " Unga svenska och Internet" läste jag att ju mer tid flickor ägnar åt Internet desto färre böcker läser de, killar däremot motionerar mindre enl. den undersökningen. Klart att det är svårt att hinna med när man har så mycket annat som man måste ha "koll på" för att hänga med.

Blir så illa berörd när man pratar med elever om hur utsatta och kränkbara de är på nätet och när man förstår vilken press de lever under genom att
alltid vara uppkopplade och nåbara på både dator och telefon.
Vad kan vi vuxna göra ??

4 kommentarer:

  1. Behöver din mejl! Har äntligen hunnit skriva ihop bokpratspappren! Lotta lotta.franzen@uppsalaskolor.net

    SvaraRadera
  2. Ja det är spännande och fascinerande med nätet och vad det innebär att vara ung idag! Jag blir också lite skraj! Men då är det bra att få diskutera det ! Jag funderar hur den nya teknologin påverkar våra elevers identitet och normer mm? Men vi måste upp på den banan (digitala arenan) för att kunna hantera dessa frågor, tror jag.
    Per

    SvaraRadera
  3. Mycket spännande står vi inför och det är ett måste att vi möter våra elever där de är så långt vi förmår, de har ju en helt annan uppväxtmiljö än vad vi hade. Kränkbarheten är ett måste att jobba med, vi kan inte blunda för problematiken med de sociala nätverken.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Håller med Per om behovet av diskussion. I slutändan kommer det vara eleverna själva som väljer/väljer bort. Kanske kan vi få dem att göra medvetna och förhoppningsvis förståndiga val?

    SvaraRadera