söndag 18 september 2011

Jag vill, jag vågar, jag kan

Efter dessa två första ITK-kursdagar så känner jag mig  lite omtumlad fast på ett positivt och hisnande sätt.
Ska jag våga att kliva in genom alla de dörrar som har ställts lite på glänt allra redan.
Tanken är kittlande och samtidigt känns det som när jag försöker dyka från en brygga.
 Jag vill, jag vill!!!   Jag ser ju att andra dyker i och kommer upp igen, så varför skulle just jag inte komma upp igen.
Så nu har jag bestämt mig för att jag under den här hösten våga kasta mig ut och prova på att " dyka ner från bryggan" .
 Det här är min tid och jag ska använda den på bästa sätt så jag efter denna kurs känner mig modigare och kunnigare utifrån vad jag kan idag.


Bilden från http:/www.flickr.com/photos/joeshlabotnik/2794590752/sizes/l/in/photostream;



När jag inte står på en brygga och försöker dyka, så åker vi, jag och min man , gärna omkring i vår lilla motorbåt bland små kobbar skär.Härligt med små strandhugg med fikakorg och en bra bok
 Våra två barn 23 och 25, är utflugna men nu i sommar har vi haft glädjen att ha dem hemma hos oss.

På fritiden sjunger jag i en kvinnlig Barbershop kör. Att sjunga gör mig glad!

Mitt arbete har jag på en F-6 skola i utkanten av Gävle. Där undervisar jag normalt sett i  idrott, musik, Sva samt halva tiden åt arbete med eleverna  i bibliotektet. Under hösten blir det " bara" biblioteket för min del.  Det är verkligen inspirerande och roligt. Största vikten ligger just nu på att skapa läslust hos eleverna och få dem att bli "lustläsare".
 Beträffande IT utrustning på vår skola så är vi välutrustade med många datorer i klasserna samt projekteror i alla klasssrum. Men det är inte alltid det fungerar i alla fall.....

 Har funderingar på om jag ska starta en biblioteksblogg för att göra det lättare för eleverna att ta del av varandras boktips och bokrecensioner.  Fick många intressanta uppslag från "Bloggen möter undervisningen"  av Liza Greczanik.

För mig och för vår skola har jag även ett annat  utvecklingsområde och det är  hur kan vi  förbättra vårt arbete med informationssökning i biblioteket och i klassrummen?
Känner redan att jag längtar till kursdagarna under hösten.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Bra att du är igång med bloggandet! Låter spännande med din biblioteksblogg. Ska bli intressant att följa.

    SvaraRadera
  2. Hej Liselott!
    Nu har det krånglat för mig också. Skickade precis en kommentar men den försvann ut i cyberrymden. Det är så frustrerande och irriterande när det inte fungerar. Hoppas det löser sig för dig! (Och mig också!)
    Drömde mig tillbaka till sommaren när jag läste om dina båtturer och strandhugg, det lät helt fantastiskt. Jag vill också passa på att stämma in i ditt mantra "jag vill, jag vågar jag kan". Det tror jag att denna kursen kan hjälpa oss med. Såg att du hade läst " Bloggen i undervisningen" av Lisa Greczanik. Jag var och lyssnade på henne i våras och blev mycket inspirerad av hennes idéer. Jag kom tillbaka till skolan och ville starta bloggar överallt, men det rann ut i sanden. Förmodligen pga av en drös andra uppgifter man ska lösa. Men nu ska det bli ändring på det!
    Vi ses på onsdag och då får du berätta vad man gör i en Barbershop kör!

    SvaraRadera