torsdag 29 september 2011

Nytt namn på bloggen

Har länge funderat på ett nytt namn på min blogg. Kaffe är en stor del av mitt liv. Jag bor i Gävle där kaffedoften ofta sveper in över stan. Jag sjunger barbershop i Coffee Bean Show Chorus, en kvinnlig barbershop kör. Superroligt, kan verkligen rekommenderas. Jag älskar kaffe och vi bor nästan i Bönan vid Gävlekusten. Nu kanske ni bättre förstår.

Har  haft en härlig eftermiddag framför datorn tillsammans med ”Digital literacy across the curriculum”. Till en början var det lite jobbigt att läsa på engelska men sen flöt det på. Mycket intressant läsning.
Många tankar väcktes och bekräftades. 
Många av oss som jobbar inom skolan nu, var ju med på 90-talets början när vi fick gå på de första trevande IT-utbildningarna och sedan undervisa eleverna om detta. Då var det nytt även för eleverna, men så är det ju inte idag.  Även om många av våra elever idag har stor datavana så betyder ju inte det att alla har det. Därför är det otroligt viktigt att vi som pedagoger fångar upp detta och ger även de ”inte så datorvana” redskap och en plattform att stå på. Vi ska även ge alla elever möjlighet att använda den kunskap de redan har och ge dem möjlighet att utmana sig själva, tänka i nya banor, våga vara kreativ, hitta nya mottagare samt nya samarbetsformer. Det handlar om att vara entreprenöriella.  

Viktigt för oss i skolan att ta vara på den digitala kunskap som eleverna faktiskt redan har och koppla den på ett naturligt sätt i undervisningen. För min del ska jag lära mig mera om hur jag kan använda bloggen i undervisningen och hoppas att andra på min skola också vill vara med på det tåget.

Många gånger handlar det om en rädsla från oss pedagoger, vi tycker att vi kan för lite. Men jag har betämt mig för att jag ska våga släppa taget lite mera och våga lita på att vi kan lära oss tillsammans med eleverna.
Fastnade för ett citat ” Click clever, click safe” The first UKchild internet safety strategy’.
Det gäller för oss att undervisa om farorna och lära barnen kunskap om att kommunicera säkert och använda ett källkritiskt tänkande.

Det känns som jag själv börjar trampa upp lite stigar på den för mig hittills ganska otrampade
IKT-marken. Det känns så härligt.

(Bild från min skogspromenad idag)

Blir dock mycket irriterad över att vi på våra arbetsdatorer inte får ladda ner gratisprogrammen vi blir rekommenderade att prova på som bla  Photoshop och Scribus . Jag jobbar på att få tillgång till dem.


När jag surfade runt bland  kursbloggarna och slås av vad mycket intressant det finns att läsa. Jag blev dock länge kvar på Pers blogg. Per är ju en väldig teknikförespråkare här på Skoldatateket i Gävle. Nu börjar jag förstå lite mer vad han pratar om. Det här med surfplattor måste jag ta reda på mera om och bland hans länkar fanns mycket att läsa om bl a det. Tänker på vilket bra hjälpmedel det måste vara, då i första hand för elever med behov av särskilt stöd. Det blir en spännande utmaning för mig.

 http://per-pereriksson.blogspot.com/  Mycket intressant att surfa runt bland.



Bakgrundsbilden hämtad från:http://www.flickr.com/photos/minifig/5356493743/sizes/l/in/photostream/