måndag 28 november 2011

Muntliga presentationer




Den här kursen har som jag skrivit tidigare verkligen varit ett lyft för mig. Så roligt och så lärorikt. Det har verkligen satt igång tankar och tankebanor som är nya för mig.
I läroplanen står det i Centrala innehållet att eleverna i åk 4-6 ska göra muntliga presentationer med hjälp av stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel.
I min verksamhet i biblioteket där jag redan jobbar med muntliga presentationer genom att eleverna berättar om böcker de läst har jag tänkt att de ska få spela in sina boktips på ”10-poängare” som vi kallar det. De ska få använda programmet Audacity som finns installerat på alla skoldatorer. Har även tänkt att de ska få använda bakgrundsljud och ljudeffekter från http://www.multimediabyrån.se/ samt från http://soundbible.com/ . Jag håller på att fila på en hemsida för biblioteket och där har jag tänkt att den ska innehålla en blogg där eleverna kan skriva ner sina boktips. När hemsidan är klar ska jag se till att eleverna verkligen använder sig av den när de vill ha boktips, samt att det lär sig att ge varandra feedback genom att kommentera varandras boktips. Som det är nu sitter de i en pärm i biblioteket och det ger inte stora möjligheter att framföra feedback till varandra men hemsidan kommer de ju hela tiden. Jag tror att detta kommer att bli ett lyft för hela min undervisning och framför allt också för eleverna. Boktipsen kan man även då läsa ifrån klassrummet och även hemifrån samt visa sina föräldrar vad man skrivit.

I centralt innehåll står även att eleverna ska veta hur man använder ordböcker och andra hjälpmedel för stavning. Då tänker jag mig att eleverna ska kunna använda sig av de stavningprogram som vi har på våra datorer, Stava Rex och Spell Right.
När jag var på studiebesök till Enköping var det bla just dessa program man utbildade grupper av elever på. Dessa elever ska sedan bli piloter i den egna klassen samt till andra på skolan.
Här tror jag att vi har stora vinster att göra.
I läroplanen står att eleverna ska h muntliga presentationer för olika mottagareJ Det får de då möjlighet att göra då. Jag tror inte vi har råd att vänta tills alla vi lärare har fått gå på IKT-fortbildningar, det tar för lång tid och är för kostsamt, Sen upplever jag ett visst motstånd där argumenten är : Ännu något som ska läggas på oss. Varifrån ska vi ta tiden?
Vi måste ta vara på det intresse och den kunskap som många av våra elever redan besitter. Som lärare måste vi nog bli bättre att släppa lite på prestigen och inse att vi inte kan mest i klassrummet om allting.
Jag känner mig så inspirerad efter studiebesöket så jag och min kollega har redan börjat spåna på ett liknade projekt här hos oss.






3 kommentarer:

  1. Det märks verkligen att studiebesöket var givande. Du verkar ha en massa spännande på gång! Det här med boktips med hjälp av audacity låter intressant, en annan typ av redovisning helt enkelt. Det skulle jag själv också kunna använda,bra tips!

    SvaraRadera
  2. Det låter väldigt bra med en hemsida för biblioteket där du gör eleverna aktiva genom att låta dem skriva in boktips. Det idén kanske vi borde sno till vår skola också... Det är alltid svårt att hjälpa elever att hitta bra böcker att läsa, speciellt när de går i 4-5. Då skulle ju en bank med boktisp från andra elever vara toppen, och jag är övertygad om att boktipsen som finns på datorn är mer attraktiva än de som sitter i en pärm.

    SvaraRadera
  3. Roligt att höra att du är så på gång med ditt arbete på skolan. Jag håller med Johanna om att boktips på hemsida är en riktigt bra idé. Jag ska fundera på om jag kan göra detta på min skola också./Malin

    SvaraRadera