onsdag 11 januari 2012

4 slides





Här kommer filmen om Tvåornas boktips jag inte lyckades visa idag. Det är gjort i Photostory.



Det känns skönt att min slutuppgift är klar, för det är ju lite pirrigt att stå där inför alla er som är så duktiga men det är sån tur att ni alla har förmågan att lyfta en genom ert sätt att kommentera och ge feedback. Vi har ju bra förebilder i det genom Måns och Lars. Detta är något jag verkligen ska ta med mig.


Det känns kul att jag nu fått respons på mina ideér om hur jag tänker vidareutveckla mitt arbete med litteraturen i biblioteket. Har tänkt göra bokpresentationer, bokpratsfilmer, bokrecensioner med hjälp av digitala verktyg såsom Photostory, Moviemaker, PowerPoint och Ljudinspelningar i Audacity. Min idé är sen att skapa en Biblioteksblogg där klasserna får en varsin sida för sina produkter.


Har under våren bestämt mig för att arbeta för att fånga upp de äldre killarna där vi precis som Skolinspektionen påpekade har för låg måluppfyllelse i läsförmågan. Det gäller att få med dem på tåget. Nya spännande böcker som de kommer att få läsa i grupper och de sedan ska få göra boktips av i MovieMaker. Min förhoppning är att det ska bli en sporre till att få dem att läsa mera samt att ha en gemensam produkt att jobba för. Hoppas också att det ska få dem att reflektera över sitt läsande.



Vad mycket intressant vi fått se idag! Det är precis som alltid när vi träffas. Kommer att sno åt mig delar av era ideér.

4 kommentarer:

  1. Tack själv för en inspirerande slutuppgift!! Jag önskar att du jobbade på vår skola.. Även om du kanske inte tycker det, så gör ni MYCKET på din skola när det gäller att få eleverna att läsa. Du är väldigt engagerad och inspirerande! Jag ser mycket framemot att följa din biblioteksblogg!!

    SvaraRadera
  2. Det låter som en mycket intressant presentation, vad synd att jag missade den. Du verkar göra så mycket bra på din skola, jag skulle också vilja att du jobbade på vår skola. Bra tips med bokpresentationer i moviemaker, det skulle jag också kunna göra i svenska!

    SvaraRadera
  3. Det var så roligt att se din redovisning för den gav mig en hel del tips och idéer. Vi jobbar just nu med ett bokprojekt med våra 3:or som sponsras av Rotary där vi gemensamt läser Sandvargen men så ska eleverna också per klass läsa 1000 böcker fram till i maj. Nog något de snart redan klarat av :). Skolans böcker är nu genomplöjda så nu ska vi gå till biblioteket var tredje vecka, då ska jag göra såna här filmer med boktips med eleverna så att de kan inspirera varandra med de böcker de läst!
    Ses på onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul om man kunnat inspirera någon. Spännande med ert bokprojekt.
      Imorgon är det onsdag!!!

      Radera