söndag 8 januari 2012

PowerPoints olika möjligheter

Gott Nytt År !!

Att hålla en blogg uppdaterad tar lite tid och nu under lovet har jag fokuserat på min presentation. Såååå kul det varit, jag märker inte hur mycket tid jag numera tillbringar med datorn fullkomligt i knät? Jag brukar tänka på er som har barn hemma. Jag hade definitivt inte fått till det.
Mina slides kommer jag att vända till mina kollegor där jag berättar om min biblioteksverksamhet och på hur jag tänker mig att vidareutveckla den och hoppas på att det ger även dem inspiration på vägen. Tidigare hade jag tänkt att göra en hemsida för vårt bibliotek. Men jag har nu bestämt mig för en blogg istället, där klasserna får möjlighet att publicera sina digitala "bokarbeten" som vi kommer att jobba med under våren. Spännande ska det bli.
Det har varit roligt att jobba i PowerPoint, har tidigare provat lite. Nu har jag lärt mig att göra bilder klickbara till andra länkar. Hoppas bara att det fungerar sedan med alla länkningar hit och dig. Kul att kunna ta bara en del av ett youtubeklipp , http://www.tubeshot.com/ . Tack Åsa som är så duktig på att hitta användbara sidor som jag genast snappar upp.

Har även under lovet läst en massa barnböcker förståss. Till er som jobbar med yngre barn är detta en bok där huvudpersonen har ett funktionshinder och är rullstolsburen. Men det är inte huvudproblematiken i boken utan det är flickans vardag i skolan som är som vilken annans som helst bara det att hon tar sig fram i rullstol.



Mycket bra bok som är skriven av Anna Khayati, en mamma med en dotter med funktionshinder och som hade svårt att hitta böcker som hennes dotter kunde identifiera sig med. Så hon bestämde sid för att skriva själv. Det finns flera böcker om Vilma och Loppan.






Här kommer ett prov på hur man kan visa att man fått nya böcker till biblioteket.

3 kommentarer:

  1. Tjenare Liselott! Du verkar ha kommit några mil längre i PowerPoint än jag gjort. Reklam för nya böcker filmledes är ju en galant idé! Själv har jag idag haft ett rejält trassel med PowerPoint och USB- minnet men det löste sig. Bättre krångel nu än när vi ska ses!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det låter jättespännande med bloggen som du ska starta i biblioteket. Jag tycker verkligen att det är en toppenidé!! Det ska bli roligt att få följa och höra hur det tas emot av elever och lärare.

    Sen hoppas jag verkligen att det löste sig med nästa kurs!! Vi ses imorgon!!

    SvaraRadera
  3. Nu har jag skickat länken till din blogg vidare till bibliotekarien på min skola så att hon kan få inspiration av allt roligt du har på gång!

    SvaraRadera