torsdag 26 januari 2012

Få med alla killar i 6:an på läståget

Känner att jag har fått igång lite IKT-arbete i mitt jobb. Nu gäller det att "Go with the flow".Det känns så roligt och inspirerande. Men det är lite jobbigt att visa hur kul jag tycker det är att jobba när kollegorna inte upplever samma sak. Jag önskar att de hade tagit chansen som jag.
Har känt oro för hur flera av killarna i 6:an har tappat intresset för att läsa böcker. Tänkte länge att det var där jag skulle lägga mitt projekt men pga av mera undervisn. tid i åk 4 får det bli där mitt projekt landar.
Åter till killarna i 6:an, igår byggde jag upp en förväntan med att jag ville träffa bara dom för ett specialuppdrag. De förstod ganska snart att det var något de var utvalda för. Tog fram min lilla laptop och visade detta klipp:

Killarna tyckte det var häftigt och på frågan om de skulle vilja göra en film så blev det alla händer upp. Sen diskuterade vi oss fram vad man behöver kunna för att göra detta och svaren blev ju mycket teknik förståss men till slut kom någon på att för att kunna skriva ett manus så måste man ju ha läst boken. De hade också sett att här var det flera elever som tillsammans gjort filmen alltså måste man ju vara flera som läst samma bok.
Jag lägger nu fram många för dom NYA spännande och många lättlästa böcker för lite äldre barn som jag dels köpt in samt lånat från Stadsbiblioteket. Bla en serie som heter Kallt blod av Jörn Jensen.
Killarna fullkomligt kastade sig över de nya spännande titlarna som "Kamphundarna", " Gps-jakten" "Tjuvligan".
Kommentarer som - Får jag ta två böcker? från en kille som har haft väldigt svårt att komma till ro med sitt läsande., värmde mitt frökenhjärta.
När jag sedan såg mig runt i biblioteket var det som om killarna hade bytt skepnad på något sätt. De var som uppslukade av böckerna den tid som var kvar. Har aldrig hört dem prata så med varandra om att - "Den här boken var ju "skitbra", den måste du också läsa". osv. Vi bestämde nu att dessa böcker kommer att stå i deras klassrum så att de lätt kan byta när de läst klart en bok och lätt kan läsa flera av dem. Ser fram emot nästa veckas bokprat med dessa killar.
Tänker mycket på budskapet i klippet Framtiden börjar nu på youtube.

1 kommentar: